Tal kun til dem der vil lytte
Når du skal annoncere på Facebook, vil det være spild af penge at lade annoncerne blive vist til folk der ikke er interesserede i den og derfor heller ikke klikker. Det vil knuse din CTR! Derudover er det også bare penge ud af vinduet og det er vi jo ikke interesserede i. I dette indlæg gennemgår jeg hvad mulighederne på Facebook er.
Muligheder for målrettet markedsføring i Facebook annoncer
1. Lokation – Målret land og endda byer.
2. Alder – Målret fra alderen 13 og opefter. Man kan enten vælge en aldersgruppe eller en specifik alder. (bemærk dog at mange affiliate kampagner kræver at deltagerne/køberne er 18).
3. Køn – Kvinder, Mænd eller begge.
4. Interesseret i – Mænd eller kvinder. – Man kan f.eks. målrette homoseksuelle.
5. Forhold status – Målret singler, forlovede, folk i ægteskab, folk i forhold eller ‘det er kompliceret’.
6. Fødselsdag – Målret mod folk der har fødselsdag.
7. Sprog – Kan bruges til at målrette dem der taler det sprog ens reklame er i (sprog er ikke noget folk selv skal indtaste i deres profiler – Det afhænger blot af hvilket sprog deres Facebook er sat til).
8. ‘Synes godt om’ og Interesser – Dette er næsten den vigtigste. Husk at du målretter ud fra deres interesser og ikke på hvad de søger efter ligesom på google adwords. Folk der ‘synes godt om’ Robbie Williams er nok interesserede i en Robbie kampagne (hvis der findes sådan en).
9. Uddannelse – Folk med videregående uddannelser, folk der er i gang med en ungdomsuddannelse eller folk der er i gang med en videregående uddannelse.
10. Arbejdsplads – Målret mod folk der arbejder specifikke steder. – F.eks. IKEA, Føtex, forskellige teleselskaber eller noget helt andet.
11. Forbindelser – Målret brugere og deres venner der er, eller ikke er, forbundet til dine ‘synes godt om’ sider, events, grupper og/eller applikationer.
Der er altså masser muligheder for målrettet markedsføring, så du kan ramme netop de der er interesserede i det du skal sælge.
Ingen grund til at markedsføre Justin Bieber ringetoner til gamle mennesker.
Husk også, at jo bedre du er til at ramme din målgruppe, jo bedre CTR vil du få. Og høj CTR giver lav CPC (klikpris). – Hvis du er i tvivl om hvad jeg taler om, så læs mit indlæg om forkortelser i affiliate marketing.
Jeg prøvet, at rette en kampane mod bestemte grupper eller sider, men den vil kun tage de grupper eller sider jeg selv har opretet. Hvad skyldes det ?
Hej.
Man kan kun målrette medlemmer af egne grupper. For at målrette mod medlemmer af andre fan pages og grupper, skal du skrive side-navnene ind i likes & interests. Det hedder nok noget andet hvis man bruger dansk facebook 🙂
Ind i sine egne “likes og interests”?
Feltet likes and interests er alt lige fra grupper, fansider til band-navne og yndlingsfilm.
Ja, det er jeg med på..
Det var mere en hentydning til at skal man selv være fan af fx (eller synes godt om) “Odds” for at kunne markedsføre til dem?
Ah, på den måde. Nej man skal ikke selv være fan. Dog er det ikke alle fansider og grupper man kan vælge. Hvorfor, ved jeg ikke. Man må bare prøve sig frem 🙂
Hvad dækker feltet videreuddannelse over? HG, Gym eller uni?
Har selv prøvet at oprette det hvad dækker felterne over?