OrdbogLigesom alle andre brancher er der indenfor affiliate marketing enormt mange forkortelser og særlige udtryk. I denne guide har jeg beskrevet nogle af dem. De der er skrevet her er dem jeg selv er stødt på og lige kan komme i tanke om. Hvis du synes der mangler nogle, må du meget gerne kontakte mig, så jeg kan få tilføjet dem.

Affiliate marketing forkortelser

Ad – advertisement (annonce)
CPA – Cost Per Action (Nærmere Indtjening per action, eftersom det oftest er hvad du tjener pr. den givne ‘action’)
CPC – Cost Per Click (Din klikpris)
CPI – Cost Per Impression (Indtjening pr. visning)
Impression – Visning
CPI – Cost Per Install (Indtjening pr. installering)
CPL – Cost Per Lead (Indtjening pr. lead)
Lead – Bruger man ofte ved kampagner der er konkurrencer eller undersøgelser, hvor brugerne ikke skal købe noget
CPM – Cost Per Mille (altså pr. 1000)
CPS – Cost Per Sale (salg)
CTR – Click Through Rate (raten for klik)
EPC – Earnings Per Click (Viser gennemsnitlig indtjening pr. klik)
ROI – Return On Investment (Kort fortalt er det et udtryk for hvad du får igen fra det du investerer i markedsføring. Investerer du 100 kr. på Facebook og får 200 kr. ind, har du en ROI på 200%)
SEM – Search Engine Marketing (Nogle danske netværker bruger også den betegnelse for reklamering på sociale medier)

Ken Schultz fra Partner-ads.dk har uddybet forkortelserne i hans Amino blogindlæg

Andre indlæg: