Hvad er voice search og hvordan optimerer du til det?
Du har måske hørt om voice search, eller blot at det er noget der “kommer”. Men faktisk er det her allerede og er noget der kun vil blive mere udbredt med årene. Det er både en ulempe og en fordel. Lad mig forklare hvorfor.. Men først en overordnet forklaring.
Hvad er voice search?
Voice search er søgninger i søgemaskinerne, som sker ved at tale til sit device (computer, smartphone, tablet, smartwatch, Amazon Echo, Google Home osv.). Hvis ikke du selv er aktiv bruger af stemmebaseret søgning, så kender du det nok som minimum fra din telefon. Vi har nok alle prøvet at sige diverse ting til Siri på iOS eller tilsvarende funktioner til Android og Windows Phone. Voice search kan i visse situationer være meget bekvemmeligt, da man ikke altid har hænderne fri til at foretage en traditionel søgning. Eksempelvis hvis man er ved at lave mad, kører bil eller på anden vis har hænderne fulde og opmærksomheden et andet sted. Dette ved de store tech-giganter som Google og Amazon, og derfor er der meget fokus på voice search i disse dage. Det er af samme årsag man ser flere og flere devices komme på markedet, netop så du kan bestille en bog mens du vasker op eller hvad du nu vil bruge det til. Det vurderes at andelen af voice search vil være 50% allerede i 2020.
Både en ulempe og en fordel
Det øgede fokus på stemmebaserede søgninger har både ulemper og fordele. Først og fremmest kan man vælge at se det som en ulempe, da det til en vis grad kræver en ny (eller hvert fald tilpasset) måde at søgemaskineoptimere på. Men det er også en stor fordel, da mange virksomheder (herunder dine konkurrenter) ikke nødvendigvis har fokus på dette endnu, og du derfor kan få et forspring. På samme måde som rank 0 i søgeresultatet er.
Sådan optimerer du dine tekster og din hjemmeside til voice search
En god nyhed er, at det er super nemt at optimerer dine tekster og din hjemmeside til stemmebaserede søgninger. Når folk benytter stemmebaserede søgninger, indtaler de deres spørgsmål i deres device. Oftest sker dette i naturligt sprog. Dvs. i stedet for at sige “Billig VVS Roskilde” som er en kortfattet søgning man nok ofte ville benytte på skrift, så vil folk søge “Billig VVS’er i Roskilde”. Et andet eksempel kan være “Gode steder til paddle boarding“. Med andre ord bruger folk mere naturligt sprog og længere sætninger. Det betyder at du skal optimere mod dette – altså de reelle naturlige spørgsmål dine kunder vil have, ikke hvad de traditionelt vil søge efter via en computer.
I praksis kan du benytte et værktøj som Answer the Public (gratis) til at identificere hvilke spørgsmål folk stiller til de produkter eller ydelser du sælger. På den måde får du et “cheat sheet” til at besvare alle deres spørgsmål og dermed optimere mod dem. Helt konkret skal du inkludere brugernes spørgsmål i dit indhold og sørge for at besvare dem så godt som muligt.
Virker optimeringen så kun til stemmebaserede søgninger?
Nej, heldigvis ikke. Google er de senere år blevet rigtig god til at forstå sproglig semantik og opfordrer aktivt folk til at skrive mere naturlige tekster og at skrive til mennesker, ikke til Googles crawlere. Så når du skifter dit fokus fra de klassiske nærmest robotagtige SEO-tekster over til indhold der egner sig til mennesker og de spørgsmål de har, så vinder du hele vejen rundt.