Hvad er Core Web Vitals?
Core Web Vitals er en ny SEO-faktor fra Google. Den går ud at forbedre brugervenlighed ud fra et teknisk perspektiv. Tidligere har det været nemmere at manipulere med algoritmen, men dette gør Core Web Vitals bl.a. op med.
Brugervenlig bliver vigtigere
Brugervenlighed kan jo være mange ting, men ud fra Googles blik handler det bl.a. om fart, sikkerhed og at man får en god oplevelse af hjemmesiden, uanset om man ser den på en desktop-computer, tablet eller smartphone.
Hastighed
Loadhastighed har været en ranking-faktor i længere tid. Det er én af de ting som SEO-eksperter har arbejdet med i flere år, som både giver fordele for synlighed i søgemaskiner og for brugeren.
Særligt disse tre nedenstående parametre bliver vigtigere for Core Web Vitals, og er bl.a. også nogle af disse ting, som du kan støde på, når du ser på din performance i Search Console.
Largest Contentful Paint (LCP) – Loading performance.
First Input Delay (FIP) – Interaktivitet performance.
Cumulative Layout Shift (CLS) – Visuel stabilitet.
HTTPS
At have et sikkert website er særligt vigtigt, hvis der er informationer som bliver sendt frem og tilbage. Det er naturligvis kritisk på webshops og portaler, og nok mindre vigtigt på informationssider og blogs.
Mobiloptimering
Google har i længere tid prædiket ”mobile first”. Altså at man tænker mobilen først, og desktop bagefter. De fleste hjemmesider i dag bliver bygget i responsivt design på en stor computerskærm, og derefter presset ned i en mobil-version. Det skal vi have lavet om på.
Vær klar til 2021
Core Web Vitals bliver for alvor interessant i 2021, hvor det ruller ud. Ifølge Google ville de allerede have sendt denne algoritme afsted, men grundet COVID-19, har man valgt at vente. Heldigvis har de også meldt ud, at de vil give en ”advarsel” 6 måneder før, den ruller ud.
Tjek din Search Console
Du kan allerede nu se, hvordan du vil klare dig ift. Core Web Vitals i din Search Console. På dansk hedder den “Vigtige netstatistikker” og giver dig en score på, om du er dårlig, skal forbedres eller god.
En specifik ting du kan støde på under ”Skal forbedres” er fx ”FID-problem: længere end 100 ms (mobil)”. Rapporterne bliver delt op på mobil og desktop, og scores er en smule mere hårde på mobil, da man typisk er på en ringere forbindelse fra sin smartphone.
Andre SEO-faktorer
Vi må naturligvis ikke glemme de andre SEO-faktorer, som stadig er utroligt vigtige. Der er flere hundrede parametre i Googles algoritme, og det er vigtigt at optimere på tværs af dem, og ikke blot én af dem.
Teknisk SEO
Den tekniske SEO er fundamentet for resten af dit SEO-arbejde. Core Web Vitals bliver en del af den tekniske optimering, som også indeholder ting som sitemaps, canonical tags, robots.txt m.m.
Søgeordsanalyse
Keyword research er utrolig vigtig, da du uden denne, kan ende med at bruge de helt forkerte ord, når du skriver tekster på din hjemmeside. Det klassiske eksempel er VVS’eren som omtaler en vandhane som et ”amartur”, som der ikke er nogen søgninger efter.
Linkbuilding
Efter arbejdet med teknisk SEO, søgeordsanalyse og indholdsoptimering, skal der arbejdes med EAT (Expertise, Authority, Trust) og linkbuilding. Her handler det om at få nye indgående links til sin hjemmeside, hvilket Google ser som anbefalinger.
Denne artikel er skrevet af Tobias Hyldeborg, som er Digital Marketing Manager ved Dinero. Dinero er et økonomistyringssystem til små og mellemstore virksomheder, hvor du kan sende fakturaer, registrerer bilag, afstemme bank og alt andet man har brug for.