Facebook opdatering
Jeg lagde lige mærke til, at Facebook endnu engang har tilføjet flere annoncer til deres website. Førhen var der 3, for nyligt blev det opgraderet til 4 og nu er der altså 5. Men er det godt eller skidt?
Godt eller skidt?
Da Facebook fik indført 4 annoncer pr. side i stedet for de oprindelige 3 annoncer pr. side, skrev jeg at det umiddelbart var en skidt ting. Jeg begrundede det med, at hvis ens annonce blev placeret nederst, ville et load af siden tælle som visning, men det er jo ikke altid sikkert at brugeren scroller ned på siden. Den nederste annonce blev nemlig ikke vist før man lige scrollede lidt ned (afhængigt af skærmopløsning og størrelse naturligvis). Det samme gælder nu hvor der er indført en femte annonce.
Både gode og dårlige ændringer
Som de fleste ved, er Facebook blevet opdateret en del på det seneste. Bl.a. profiler på Facebook der er fuldt ud re-designede. Det har givet plads til flere annoncer, så de 4 første annoncer vises uden scroll og den femte så vises ved at scrolle lidt ned.
Desværre fortæller Facebook ikke hvordan deres annonce-algoritmer fungerer, men de jeg og mange andre der arbejder med det til dagligt er ret sikre på, at de øverste annoncer i profiler, sider, grupper og event-sider er CPC annoncer (hvor FB tjener penge pr. klik) og så de annoncer man skal scrolle ned for at se, samt annoncer på applikation og spil-sider er CPM annoncer. Fordi disse steder får meget visning, men at folk sjældent klikker på dem.
Konklusion
Så min konklusion er, at det ekstra antal annoncer er en god ting, da der nu højest sandsyneligt er plads til 4 CPC annoncer pr. side (hvilket letter konkurrencen og pris-sætningen).
Hvad synes du? Er opdateringen mht. annoncer en god eller skidt ting?