Gæsteindlæg
Bruger du indhold aktivt i din virksomheds online markedsføring? Sikkert, men ikke nok! Læs med her bliv inspireret til at udbygge din hjemmeside og virksomheds indhold!
Indhold går IKKE af mode – det vil det aldrig gøre. Du skal blive bedre til at levere godt indhold til dine kunder, læsere og partnere. Det betaler sig med synlighed, salg og loyale kunder. Vil du være synlig på Internettet skal du levere indhold – godt indhold. Forhåbentlig kan dette indlæg give dig inspiration til forskellige steder du kan udbygge din hjemmesides indhold.

Indhold på forsiden

Forsiden af din hjemmeside er det første sted du skal gå kritisk til værks. Dit indhold skal afspejle det og de generiske ord din virksomhed har med at gøre. Teksten skal fange kunder og fortælle dem om de fordele jeres virksomhed kan tilbyde. Arbejd grundigt og længe med forsidens indhold. Brug gerne videoer og billeder til at fange læserens interesse.
Er din forsides tekst søgemaskineoptimeret imod virksomhedens generiske søgeord? Er din tekst sælgende og er der klare call to actions?

Kategori beskrivelser

Næste sted du kan hente meget er på dine kategorisider. Her skal du optimere på enkelte søgeord associeret med produktkategorier. Sørg for at optimere både dine billeder, overskrifter og tekst til dette specifikke ord samtidig med at du fanger kunden og fortæller om fordelene.
Indgår kategoriens søgeord rigtigt på din kategoriside? Er der klare fordele og call to actions i teksten?

Produktbeskrivelser

På de enkelte produktsider har du højst sandsynligt meget at arbejde med. Det er typisk her vi springer over, hvor gærdet er lavest. Til hver enkelt produktside skal du skrive indhold. Skriv ikke bare om produktets specifikationer, men også om hvilke fordele det enkelte produkt har. Din tekst skal være både beskrivende og sælgende. Arbejd både med konverteringsoptimering og søgemaskineoptimering af dine produkttekster.
Har alle dine produkter unikke beskrivelser? Fortæller din produkttekst både om specifikationer og om fordele?

Pressemeddelelser

Brug pressemeddelelser til at lave unikt indhold og bygge stærke indgående links. Opbyg en vane med at skrive pressemeddelelser så snart, der sker noget nyt i virksomheden. Husk at de skal være af høj kvalitet, være provokerende og agere linkbait.
Du kan også til en start lave den nemme løsning og skrive et par artikler til artikeldatabaser. SEO værdien er lille og du får ikke nye læsere eller kunder pådet, men der kan være lidt at hente samtidig med at du skriver dig varm.

Hvornår har du sidst skrevet en pressemeddelelse for din virksomhed? Hvad kunne være interessant og sjovt for din nabo at læse om i avisen i forhold til jeres virksomhed i morgen?

Sociale profiler

Gør dig og din virksomhed social. Læs eksempelvis denne guide til at gøre din webshop social i 10 punkter. Kodeordet er her engagement, passion og aktivitet. Google lægger stadig større vægt på likes, tweets og delinger som en slags sociale stemmer af indhold. Disse stemmer indgår allerede nu i Google’s algoritme. Har din hjemmeside ikke en social profil er det på høje tid at starte.
Har din hjemmeside en Twitter og en Facebook bruger? Ærligt talt – hvornår var der sidst reelt og brugbart indhold til jeres followers og fans? Har i en langsigtet strategi for jeres sociale profiler?

Virksomhedsblogs

En blog til en virksomhed gør virksomheden mere personlig og mere nede på jorden. Kunder vil føle at der i mindre grad bliver solgt til dem og i højere grad bliver tilføjet værdi. De vil føle sig i en tættere relation, hvor de får præcis det de vil have – og lidt til. Chancen for en viral effekt (og der med også søgemaskineeffekt) er dermed større.
Det lyder let og lovende, men det er død svært. At skrive en virksomhedsblog på en personlig og fangende måde er hårdt hårdt arbejde. Hvordan finder man på emner, som vil interessere målgruppen og måske endda provokere dem lidt.
Virksomhedsbloggen kan også bruges til at ramme specielle søgeord og trends, som du gerne vil findes på i søgemaskinerne. Men det er vigtigt og alfa omega at hvis bloggen skal have en markedsføringseffekt ud over synligheden i søgemaskinerne så skal du skrive til mennesker snarere end maskiner. Bloggen er ligesom en dagbog for din virksomhed – den skal skrives sådan og der skal bruges lige så meget hjerteblod og energi som var det din egen personlige.
At starte en virksomhedsblog kan være en effektiv måde at skabe unikt og godt indhold på, men det må aldrig blive en ’Mig også’ døgnflue. Det skal indgå aktivt i din online marketing strategi for at lykkedes.
Har din virksomhed en blog? Har du og din virksomhed noget interessant at fortælle minimum en gang om måneden?

Gæsteindlæg og PR

Det kan være en rigtig god idé at skrive gæsteindlæg. Dette gæsteindlæg forklarer netop hvad din fordele er. Her har du mulighed for at nå ud til nye læsere og samtidigt få et rigtig godt backlink. Du udvider samtidigt dit og virksomhedens netværk. Måske vil vedkomne, du har skrevet gæsteindlæg, nævne dig overfor kunder eller i fremtidige indlæg.
Det at skrive Indhold handler ikke kun om at engagere sig selv i at levere værdi og content, men også om at engagere sine omgivelser, kunder, partnere og netværk. Udnyt dem du kan til at levere indholdet!
Hvornår har din hjemmeside sidst stået bag et gæsteindlæg til et magasin, en blog eller en avis? Virkelig aldrig?

Udbyg dit indhold løbende

Der er mange gode og dårlige undskyldninger for ikke at lave og skrive nyt godt indhold. ”Jeg har for travlt”, ”jeg har maksimeret det jeg kan”, ”jeg laver salg igennem andre kanaler”, ”min hund skal luftes” og ”jeg skal lige dit og dat”.
Du bliver aldrig færdig med at levere indhold til din og omkringliggende sider. Nu har du adskillige steder du kan starte. Potentialet er enormt så drop dine undskyldninger og kom i gang med at skrive indhold – Godt indhold!
Hvad er din undskyldning? Lige nu? I morgen?

Gæsteskribenten

Jeg hedder Nikolaj Mogensen og driver på hobbyplan webshoppen e-scarf og smykkemærket Hjort Smykker. Her har jeg igennem de seneste 3 år opsamlet erfaring og viden inden for online marketing. Indlægget her er baseret på bogen ”Content Rich – Writing Your Way to Wealth on the Web” af Jon Wuebben. Jeg håber du fik noget ud af det og fik nyt gåpåmod og inspiration til at skrive og levere nyt godt indhold til din hjemmeside.

Andre indlæg: