Affiliate marketing via Facebook Ads
At tjene penge på facebook annoncer er lidt af en kunst. Det er hverken svært eller nemt. Der er dog to fejl som nybegyndere ofte begår, når de er ivrige efter at tjene penge online.
1. For mange kampagner
I håbet om at tjene store penge på nettet, er der mange nybegyndere der opretter adskillige kampagner for at gro og brede sig ud. Men hvis man ikke har den basale viden og erfaring på plads, så kommer man altså ikke særlig langt med denne strategi. Det er ikke klogt at lave 10 forskellige kampagner, da de færreste jeg taler med har råd til at bruge særligt mange penge i starten. Og hvis man ikke helt er sikker på det man laver, så er det bedst at starte “småt”.
2. For få kampagner
Lidt modsigende, men sandt. Det er aldrig smart at satse på kun én kampagne. Man risikerer at man har valgt en dårlig branche/produkt eller selv hvis det er godt og konverterer godt, at kampagnen pludseligt lukker og så står man altså uden indtjening. Derfor bør man hverken oprette for mange eller for få kampagner. Det samme gælder de enkelte annoncer i kampagnerne.
Hvad skal man så?
Well, affiliate marketing er ingen videnskab med et bestemt facit. Jeg anbefaler dog, at man finder en passende mellemvej der fungerer for en. Med det mener jeg, at det skal passe med dit budget, din arbejdsindsats og hvor meget du kan håndtere uden at det får en negativ effekt.
Hvor mange vil du anbefale, at man starter med? Hvor lang tid vil du vurdere, at man skal bruge på hver kampagne?
Jeg spørger som ren nybegynder på feltet 😀
Det afhænger helt af hvad man har til rådighed, ens erfaring og kampagnen.
Som nybegynder vil jeg anbefale et maks. dagligt budget pr. kampagne på 200 kr.
Hvor lavt kan man starte, og hvor langt ned vil du anbefale man maks går. ? jeg tænker det vil være godt at starte ud rimeligt lavt og på den måde få noget erfaring inden man begynder at smide 200 kr dagligt pr kampagne.
F.eks. 5 kampagner der koster 20 kr pr dag, jeg ved godt indtjeningen bliver derefter men til gengæld kan det heller ikke gå helt galt.
Teknisk set kan du godt starte med 20 kr. pr. dag. Problemet er bare, at du ikke får særlig meget ud af det. Ikke kun mht. indtjeningen, men også visninger af dine annoncer. De 20 kr. er hurtigt brugt op hvis du skal give 3-4 kr. pr. klik (hvilket er normalt i starten af en ny kampagne – det bliver først billigere, når Facebook kan se, at du har lavet en god annonce med høj CTR).
Såfremt du stadig vil nøjes med de 20 kr./dag, vil jeg anbefale at du kun kører én kampagne med maks 2 varianter af din annonce.
og tak fordi du inspirerer ! 🙂
Hej Simon.
Jeg tænker på at de stedet som jeg lige har tjekket giver de ikke mere end 1 kr pr klik på annonce max, hvis jeg så skal betale 3 – 4 kr hos facebook er det vel en dum ide?
Hej Niels,
Du har helt ret, det ér en dum idé. Jeg synes ikke man skal gå efter kampagner der betaler pr. klik. Først og fremmest fordi kampagnens budget løber op forholdsvist hurtigt, men også fordi man som regel skal betale meget mere pr. klik end man tjener i starten. Find i stedet en kampagne du tror på, lav en god landing page (website) og få trafik gennem Facebook annoncering til den. Tricket er så, at kun markedsføre til lige præcis den målgruppe som konvertere bedst, så det bliver en rigtig god forretning for dig.