mac keyboardTekstforfatning
Når man skal forfatte tekst til en annonce, en salgsside eller bare en hjemmeside, skal man tænke nøje over hvad man skriver. Det er nemlig ikke alt der fungerer lige godt.

Folk vil høre om resultatet, ikke arbejdet i det

Gang på gang ser jeg salgstekster og annoncer med dårlig tekst, hvor noget forbrugerne synes er irrelevant eller decideret afskræmmende er bragt i fokus. Når folk køber noget ønsker de at høre hvilket resultat de opnår, ikke det hårde arbejde i købet eller med produktet. Hvis man f.eks. har skrevet en bog om SEO (søgemaskineoptimering), tiltaler det ikke forbrugerne at læse, at de ved køb af bogen kan læse sig frem til 11.000 ting de bør ændre ved deres hjemmeside eller hvor mange hundrede sider de skal finde tid til at læse. I stedet bør fokus ligge på, at de med bogen kan opnår langt flere besøgende og salg til deres hjemmeside. Det andet er simpelthen bare ikke attraktivt og bør slet ikke fremhæves som en unique selling point (USP). I stedet kan den slags information skrives som fakta om produktet eller noget i den stil. Det må godt være der, men skal ikke være i fokus, da det ikke er dét der sælger dit produkt til kunden.

Tænk på TV shop og deres metoder

Nogle der efterhånden må være verdensmestre i at lave salgstaler og tekster, er TV-shop. Uanset hvilket produkt der markedsføres, ligger fokus på de let-optagelige USP’er der tiltaler masserne. Det er alt lige fra køkkenudstyr der laver fantastisk mad og kan gøre sig selv rent, til make-up der får dig til at ligne en million på 2 minutter, til træningsudstyr der er sjovt og slet ikke hårdt at bruge.

Fremhæv fordelene og resultaterne

Når du skal skrive en salgstekst, bør du tydeligt fremhæve fordelene og resultaterne ved at købe produktet. Hvad får kunden ud af det? Vi vil gerne købe os til at nå vores mål, såsom at tabe os, at lære om affiliate marketing på Facebook, gøre vores dagligdag nemmere, komme hurtigere fra A til B, få en kæreste eller noget helt andet.

Har du nogle gode eksempler på hvad man bør skrive i en salgstekst? Del det i kommentarerne.

Andre indlæg: