Ugens gode og dårlige
Igen har jeg fundet en god og en dårlig annonce frem fra Facebook og kommenteret det her 🙂 Jeg har intet indblik i, hvor godt eller dårligt disse annoncer performer. Det jeg skriver her er udelukkende baseret på hvad jeg har erfaret der skal til for at en reklame fungerer godt på Facebook.

Den dårlige: Zjoos

zjoos annonce
Nogle eller måske mange er jer, kender i forvejen firmaet Zjoos. Til resten kan jeg fortælle, at det er en skobutik. Jeg troede først det kun var til kvinder, men det er også til mænd endda. Nå, men deres annonce er ret dårlig. Primært fordi den kun henvender sig til folk der allerede kender en masse til firmaet og som virkelig elsker det og derfor vil synes godt om.
Billedet – Deres logo i en dårlig opløsning. Billeder af dårlig kvalitet eller billeder der er udstrakte har sjældent en positiv effekt på hvor godt annoncerne virker. Men altså let’s face it. Det er RØV kedeligt. Det signalerer ikke engang hvad Zjoos er, for os andre der ikke lige kender virksomheden super godt. De burde bruge nogle interessante og iøjefaldende billeder med sko, så det både fanger øjet og fortæller hvad det handler om.
Overskriften – Igen super kedelig. ‘Zjoos – højbjerg’ ?? Det giver mig ikke ligefrem lyst til at læse videre. Hvis de vil have flere ‘synes godt om’ til deres fb-side, så bør de måske starte en konkurrence om et gavekort til gratis sko eller lign. Så kan de lave en overskrift ala ‘Få gratis sko!’ eller endnu bedre her i årstiden ‘Få gratis vinter-sko!’ – Så vil de interesserede tænke “uh, gratis siger du? Gad vide hvordan” og læser resten.
Teksten – Fint nok med en call-to-action “Besøg vores side og klik.. bla bla”. Men den er ret lang. Man bør altid have en kort “klik her nu!” eller lign. nederst i teksten. Derudover indeholder deres annonce-tekst ikke rigtigt noget interessant. ALLE forbrugere tænker “what’s in it for me” generelt, når de bliver bedt om noget. De vil vide hvad de får ud af at gøre som reklamerne siger de skal. Får de pænere hår af at spise pikasol? Ja.. Og så skal de have det at vide. Folk gør sjældent noget uden at få noget når det kommer til reklamer, medmindre de er über-fans eller at det er en image-ting (som folk der melder sig ind i Coca-Colas fangruppe. Det er en image-ting hvor de brander sig selv med at foretrække coca-cola).

Den gode: Coolskins

iphone cover annonce
Med så meget tekst ved den dårlige, ved jeg gøre det kort om den gode 😉
Billedet – En iphone, forfra og bagfra, med et fancy cover. Rigtig fint. Det understøtter rigtig godt, hvad annoncen handler om og er fuld af farver.
Overskriften – Et spørgsmål fungerer altid godt! Som før sagt, får det folk til at tænke et svar i deres hoved. Især hvis de føler at det appellerer til dem. Og trust me, alle der har en iPhone vil gerne gøre andre opmærksomme på det. Så de tænker straks “JA!!! Ja det er mig der har en iphone! se mig se mig!” (måske i en lidt mildere udgave, but you get the point). Spørgsmålet får dem til at læse videre.
Teksten – En smule kort måske, men udemærket faktisk. Den opstiller et scenarie om at man er outdated, fordi man har en iPhone der ligner alle andres. Og eftersom iPhones handler enormt meget om brand og ens egen identitet, så vil man jo ikke være outdated. Jeg er sikker på, at mange finder det interessant og vil tjekke udvalget af covers ud. At den gratis fragt bliver nævnt er også et stort plus. Husk, what’s in it for me? Annoncen sluttes af med en call-to-action, som jo er meget vigtigt. Husk at fortæl folk hvad de skal gøre. Ellers gør de det ikke 😉

Andre indlæg: