ChampagneUgens gode og dårlige
Hvis du er i tvivl om hvad der tæller som en god eller en dårlig Facebook annonce, så læs mine ‘Ugens gode og dårlige’ indlæg, hvor jeg hver uge analyserer og vurderer to annoncer jeg har set på Facebook og forklarer hvorfor de er enten gode eller dårlige.

Den dårlige: Julegavetilskid (affiliate)

Julegave tilskudBilledet: Det er da et ok billede, men intet særlig iøjefaldende. Nu har vi godt nok lige overstået julen, men i juletiden ser vi røde farver og indpakkede gaver overalt.. Desuden er det ikke indpakkede gaver folk gerne vil have, det er indholdet inde i dem. Så hvorfor ikke vise et billede af noget materielt det er alt for dyrt til at gennemsnitsdanskeren kan give det i gave? Så vil personen der ser billedet jo straks tænke “Suk.. det har jeg ikke råd til” eller noget i den stil og derefter kommer løsningen så.
Overskriften: Vind julegavetilskud.. boooring. Tilskud er altså ikke et sexet ord.. Hvem gider vinde tilskud? Folk vil vinde det hele. Rup og stup. De vil ikke skulle betale selv. Gider du udfylde en masse surveys, tilmelde dig en masse konkurrencer og sælge dine oplysninger til diverse nødhjælpsorganisationer for at muligvis kunne få lov til at betale lidt mindre for dine gaver end du ellers skulle have gjort? Nej vel? Så ordet tilskud er altså no go..
Teksten: Pladsen til tekst er slet ikke udnyttet optimalt. Der kunne stå meget mere og det der står er også kedeligt. Igen kommer ordet tilskud frem, og det sælger ikke. Derudover er der en stavefejl (Deg i stedet for dig), hvilket muligvis kunne indikere at det er en nordmand der sidder og opretter de annoncer. Jeg er hvertfald stødt på en del norske annoncer vist til danskere for nyligt. Oh well, det dur heller ikke med stavefejl. I stedet kunne han/hun have brugt en masse tal “Lige nu kan du vinde 10.000 kr. til julegaverne, ved at svare på et par spørgsmål” – Tal er altid godt i reklamer.. Det gør det mere håndgribeligt for folk, og det skal de føle det er. De skal føle at de har en stor chance for at vinde, men det formår personen bag annoncen her altså ikke.

Den gode: Billetto

Billetto reklameBilledet: Et professionelt nytårs-agtigt billede. Det kunne godt være privat og nu hvor det er lige op til nytår, så er jeg sikker på mange lige har tjekket det ud og tænkt “hmm.. hvad er det” og det er meningen med billeder i annoncerne. Folk skal kigge på dem!
Overskriften: Der stilles et spørgsmål. Og spørgsmålet relaterer jo til MANGE her op til nytår. Man tænker “ja, det skal jeg faktisk” og læser videre.. Og det er så hensigten med overskrifter i facebook annoncer.
Teksten: Klar og informativ. Man ved straks hvad det handler om. Det er skrevet i et let-forståeligt sprog og det tror jeg er guld værd for lige deres målgruppe (folk der skal holde fest/arrangement med entré-pris). Der er godt nok ikke en call-to-action såsom “klik her nu!”, men annoncen er stadig god og konceptet er rigtig smart 🙂

Andre indlæg: