Ugens gode og dårlige
Her er ugens gode og dårlige Facebook annoncer som jeg er faldet over på det seneste.
Den dårlige: Corfitz
Corfitz er åbenbart en café i Horsens. Dog skal man vide det på forhånd før man fatter hvad deres Facebook annonce går ud på. I mine øjne er den meget tæt på at være værdiløs og den er helt klart penge direkte ud af vinduet. Jeg fatter på ingen måde hvorfor de målretter folk udenfor Horsens. Jeg bor i Århus og kommer aldrig til Horsens.. Hvertfald ikke for et café-besøg. Personen bag må være, undskyld sproget, direkte dum.
Billedet: Billedet er da udemærket, men kunne være langt bedre. Det er en smule kedeligt, men farverne kan måske være lidt eye-catching. Dog ville jeg, hvis jeg var dem, have brugt billeder af en lækker café latté, en club-sandwich, smoothies eller hvad de nu serverer. Deres gæster kommer nok ikke pga. bygningen, men pga. hyggen og det mad/drikke der serveres. Tal til maven og hjertet!
Overskriften: CORFITZ – oh god.. elendigt forsøg på at være eye-catchy. Blokbogstaver er ikke the way to go. Det er heller ikke altid, at Facebook accepterer det. I stedet burde de have stillet et spørgsmål. Det er som regel en sikker vinder (hvis resten også spiller).
Teksten: I solen midt på strøget……. -.-‘ They never learn, do they? For de første, vil folk nok ikke sidde udenfor i November måned. For det andet, så bør de udnytte den tekst-plads man har og skrive noget ordenligt. Teksten skal skabe deres lyst til at klikke på annoncen og det formår de ikke at gøre her.
Den gode: Burhan G
Nej, jeg er ikke fan af Burhan G, men jeg synes denne annonce er rigtig god.
Billedet: Et billede af Burhan G. Det får nok alle fans og andre der er interesserede i annoncen til, at hvertfald kigge på annoncen. Det kunne godt være et lidt mere interessant billede, men Facebook kan ikke lide billeder der viser for meget hud. Desværre piger 😉
Overskriften: De stiller et spørgsmål og det fungerer nok rigtig godt for målgruppen. Jeg er sikker på, at de vil læse videre.
Teksten: Fin tekst. De fleste forbrugere tænker altid “mig mig mig” så det er godt, at teksten beskriver hvad de kan få/vinde. De afslutter med en call-to-action “Klik her for at deltage” hvilket også er rigtig vigtigt. Alt i alt en god annonce.
Er grundlæggende enig i dine pointer, men vil dog stadig lige slå et slag for at der er nogle produkter og reklamere, der ikke skal konvertere. En café som Corfitz kunne være et eksempel på dette, idet målet som sådan ikke er et klik, men snarere en position i hovedet på brugeren.
Dog kan man jo så diskutere om ikke det ville virke bedre at gøre som med Burhan G og lave nogle konkurrencer, nyheder mm og fange folk enten i et nyhedsbrev eller på en Corfitz FB siden.
Hvad ligger en god CTR forresten på hos dig Simon?
Det er to vidt forskellige kampagner jeg valgte frem, ja. Men jeg er sikker på at Corfitz’ bagtanke med deres kampagne er, at de skal tjene flere penge. Men det gør de jo ikke hvis de bruger mange tusinde kroner på at reklamere til mennesker der ikke vil betale flere hundrede kroner i offentlig transport for at besøge deres café. De kunne NEMT have valgt Horsens som den eneste by de ville målrette, men det har de ikke gjort. Derfor mener jeg at det er spild af penge.
Og selv hvis de bare ville brande til hele Danmark, så er annoncen stadig dårlig. Man skal kende en masse til virksomheden før man forstår den og det dur ikke.
Jeg glemte dit andet spørgsmål 🙂
En god CTR for mig er minimum 0,15%. Men de ligger som regel mellem 0,15% og 0,25%. Da jeg lige var startet havde jeg dog svært ved at nå så højt op.