Det har længe været varslet, at implementering af SSL-certifikat på sin hjemmeside bliver (eller rettere ér) et must-have. Det skyldes både den øgede fokus på IT-sikkerhed og ikke mindst fordi Google ønsker det og derfor presser os alle til det. Men det er faktisk en god ting. Dog er det ved at være sidste udkald for at få det gjort.
Hvad er et SSL-certifikat?
SSL-certifikat står for Secure Socket Layer og er en krypteringsprotokol der sikrer, at kun afsender og modtager (hjemmesiden og den besøgende) kan læse den information der sendes frem og tilbage. SSL bliver også omtalt som Https, da man ved implementering af et SSL-certifikat, vil have et website der tilgås på https:// i stedet for http://.
Hvorfor er det sidste udkald til at få det gjort?
Google ønsker som nævnt at presse virksomheder og andre med hjemmesider til at gøre internettet mere sikkert. At implementere SSL er en rigtig god start. Derfor har Googlet noget tid tilbage besluttet at devaluere hjemmesider der ikke har dette lag af sikkerhed. Det vil sige, at hjemmesider uden SSL (eller https:// om man vil) får dårligere placeringer i søgeresultaterne. Det er Googles metode til at motivere os alle til at få det gjort. Hvis du undrer dig over din hjemmeside får færre besøgende eller selv har opdaget, at du ikke rangerer så godt som du har gjort, er manglende SSL meget muligt årsagen. Udover risikoen for dårligere placeringer i søgeresultaterne, viser Google direkte i browseren hvis en hjemmeside ikke er sikker. Det kan betyde mistet omsætning alene fordi dine besøgende får at vide, at din hjemmeside ikke er sikker. For hvem gider at handle på en usikker hjemmeside, når man hører så meget om data-lækager, hackinger og identitetstyveri?
Fra Chrome version 68 blev denne nye feature effektueret.
Hvad kræver det for at få SSL-implementeret?
Den fremgangsmåde jeg bruger, er at undersøge hvad webhotellet tilbyder. Det er ofte lidt forskelligt. Nogle webhoteller, såsom One og Gigahost tilbyder gratis SSL-certifikater via noget kaldet Let’s Encrypt, hvorimod andre webhoteller og DNS-udbydere tager et månedligt eller årligt beløb for det. At slå SSL til, er ofte en simpel proces i sig selv, men den tricky del er at sikre at ens opbyggede SEO-værdi fuldt bibeholdes. For at gøre det, skal man virkelig vide hvad man laver, så gør du ikke det vil jeg anbefale du tager kontakt til en der kan hjælpe dig. Eftersom alle dine URL’er ændres fra http:// til https:// vil Google, uden de rette forholdsregler, se dette som separate sider og dermed potentiel duplicate content eller blot helt nye sider uden opbygget SEO-værdi.
Lad mig hjælpe dig med at implementere SSL-certifikat
Via min virksomhed WebGain, tilbyder jeg assistance til at implementere SSL-certifikater på hjemmesider. Tag kontakt for et uforpligtende tilbud. Som regel kan det gøres for 1.500 kr. ekskl. moms, men afhængigt af opgavens størrelse kan prisen variere.