Hvis du har en hjemmeside arbejder du forhåbentligt aktivt med SEO (søgemaskineoptimering) på fast basis. Men du har nok også oplevet at dine placeringer i søgeresultaterne til tider svinger en del, både op og ned. Det skyldes både at Googles algoritme for søgeresultaterne sker real-time, dvs. det tilpasser sig konstant, men også at Google ændrer deres algoritme løbende.
Hvad vil det sige at Google ændrer deres algoritme?
Google ønsker altid at give det bedste søgeresultat, når folk googler noget, så de søgende finder svar hurtigt og effektivt. Måden de gør det på, er ved at se på en masse forskellige parametre – alt lige fra det tekniske som loadhastigheden, til indholdet på siden, til hvor mange der linker til den pågældende side og hjemmeside, til en masse parametre om brugeradfærd (altså hvordan dine besøgende agerer på hjemmesiden). Da Google som nævnt ønsker at hele tiden sikre et højt kvalitetsniveau, så ændrer de nogle gange deres algoritme, hvilket betyder at der kan opstå nye ting som pludseligt bliver vigtige at have styr på eller at vægten af de enkelte SEO-parametre ændres. Et eksempel herpå er Google+ der, da det var nyt, var blandt det vigtigste ifølge undersøgelser fra blandt andet Searchmetrics. Nu om dage er det slet ikke vigtigt, og Google har alligevel planer om at lukke Google+ helt ned. Men før var det altså et must-have, hvilket også er årsagen til det i høj grad kun var SEO-eksperter der benyttede det.
Et andet eksempel er loadhastigheden, som de senere år er blevet mere og mere vigtigt. Så pointen er altså, at det er sindssygt vigtigt at du følger med i disse ændringer, for at ikke sakke bagud i forhold til dine konkurrenter.
Sådan holder du øje med algoritme-ændringerne
Der er mange metoder til at holde øje med disse Google algoritme-ændringer på, men jeg vil råde dig til at gøre det simpelt for dig selv. Derfor har jeg her tre forslag til hvordan du kan gribe det an:
- Følg Googles officielle webmaster-blog
- Hold øje med Moz’ hjemmeside der lister bekræftede og ubekræftede ændringer
- Abonner på SEO-relaterede nyhedsbreve der også nævner algoritme-ændringer