Efter opsætning af annoncer
Det er nemt nok at opsætte en kampagne med tilhørende annoncer på Facebook, men det kan godt være svært at vide hvad man skal gøre når først det er gjort. Til tider fungerer det ikke lige som vi gerne vil have det. Et problem kan især være annoncer der lader til at være gået helt i stå. Der kommer ingen eller kun meget få impressions/visninger.

Mulige årsager til ingen annonce-visninger

Der kan være mange årsager til at dine annoncer går i stå eller aldrig kommer i gang. Her er nogle af de ting der har indflydelse på dine annoncers performance:
– Dit maks. bud
– Dit daglige budget
– Konkurrencen ved den valgte målretning
– Hvor mange mennesker du målretter
– Hvor mange annoncer du har i din kampagne
– Den CTR den enkelte annoncer opbygger (hvis den altså har fået lidt visninger)


Der er garanteret mere som jeg ikke lige husker nu. Hvis du ved jeg mangler at nævne noget, så skriv det meget gerne i kommentarerne 🙂

Bud, budget og annoncer

Jeg har erfaret, at problemet oftest skyldes den økonomiske del. I hvertfald i mit tilfælde. Du skal huske på, at antal annoncer, din CPC (klikpris) og dit daglige budget skal hænge sammen. Det dur ikke at have 20 annonce-varianter, med en CPC på 5 kr og så et budget på 50 kr. Det vil give kun give 10 klik…. i alt. Så halvdelen får ikke nogle klik overhovedet og de der gør får altså kun ét klik. Og når dit daglige budget er nået, giver Facebook dig naturligvis ikke flere visninger. En anden ting er, at Facebook spreder dit daglige budget ud på hele døgnet. Så hvis du føler at antal visninger går meget langsomt, så er det måske fordi budgettet er for lavt og din CPC for høj (hvilket den som regel er i starten, indtil du får din CTR op). Som sagt, sørg for at bud, budget og antal annoncer passer sammen.

Konkurrence, målretning og CTR

Dog kan det også skyldes din målretning. Vi vælger jo en bestemt demografi og deres likes & interests. Men hvor mange målretter vi? Jeg får ofte spørgsmål over mail om hvor mange der skal til og det er der egentligt ikke et fast svar på. Men jeg tror ikke selv jeg vil arbejde med mindre end 15.000-20.000.. Og så igen, det kommer virkelig an på ens kampagne og niche. En lille niche kan jo godt være god, hvis størstedelen gør som man vil ud fra annoncen. Men som regel bør du sørge for, at der er en god pulje mennesker til at se dine annoncer 🙂
Den målretning vi vælger handler også om konkurrence. Jo flere der har samme eller nogenlunde den samme målretning, jo højere konkurrence. Og jo højere konkurrence, jo højere CPC skal du betale. Du kan dog godt få en forholdsvist billig CPC, men så er du endnu mere afhængig af en højCTR (0.2% helst), hvilket godt kan være svært. Så meget høj konkurrence er vi ikke så interesserede i, selvom det godt kan lade sig gøre.

Andre indlæg: