Budgettering
Vi ved alle hvor vigtige budgetter er. Uden budgetter, ingen grænser og hvis der ingen grænser er, løber vi hurtigt tør for penge. Det gælder også når man laver Facebook annoncer. Cash-flowet skal være i orden og derfor er vi nødt til at sætte nogle budgetter op for vores annoncer. Jeg er blevet spurgt en del på mail hvordan man gør, så det gennemgår jeg i dag.
Vi skal bruge penge for at tjene penge
Når vi arbejder med Facebook annoncer, skal vi bruge en masse penge for at tjene penge. Hvert klik koster nemlig penge og når man ofte skal betale omkring 3 kroner pr. klik, løber det hurtigt op i en større pulje. Disse udgifter er ikke noget vi skal give frie tøjler, for så går det galt og vi risikerer at løbe tør for penge. Det vi i stedet skal gøre er, at sætte nogle rammer op – nogle budgetter. Det er faktisk ikke særlig svært.
Overordnet loft og budget pr. kampagne
Facebook arbejder med to forskellige budgetter. Et overordnet loft eller spending limit som de kalder det – og så budget pr. kampagne.
Det overordnede loft er som regel på $250 pr. dag og kan hæves når det er nået flere dage i træk og man så ansøger om det til dem pr. mail. Det er altså hvad du maskimalt kan bruge hvis du alligevel giver dine annoncer frie tøjler. Det er højest sandsynligt for, at Facebook undgår dårlige betalere.
Derudover er der så budget pr. kampagne. Disse budgetter fastsætter du når du opretter din kampagne og kan ændre den senere hen.
Nedenfor ser du et billede af hvor man indtaster budgettet.
Før i tiden kunne man kun sætte budget pr. dag, men nu er der så også lifetime budget. Det er op til dig hvad du ønsker. Jeg benytter mest budget pr. dag, da jeg på den måde kan sprede mine klik ud på flere dage.
Det budget du fastsætter her er som sagt kun pr. kampagne. Så hvis du har to kampagner, der begge har et dagligt budget på $35 som billedet her, så bruger du samlet set $70 pr. dag. Det er vigtigt at lige være orienteret om det, så udgifterne ikke kommer som et shock 😉
Hej Simon,
er det korrekt forstået: Jeg regner lidt rundt på hvor meget jeg vil bruge per måned. Lad os sige 6000 kroner. Det deler jeg så igennem månedens dage: cirka 200 kroners daglig budget. På den måde har jeg en gennemgående cashflow og risikerer ikke at budgettet bliver brugt allerede den første uge.
Er det korrekt tænkt?
Hej Iryna.
Det er helt korrekt, ja 🙂
Hvis dine annoncer får klik nok, vil de vise den så meget som muligt (så de tjener penge). De deler det daglige budget ud på hele døgnet, fra 00.00-23.59, så du skal regne med at det daglige budget bliver brugt. Man kan selvfølgelig også bare sætte et samlet budget for kampagnen, hvor pengene så bliver brugt så hurtigt som muligt. Hvis man ved at man tjener penge er det en fin idé, men jeg kan bedst lide at starte med daglige budgetter, da jeg så kan vurdere dataen over nogle dage og se om der er noget der skal ændres.
Ok, men hvis den klikpris, jeg valgte, er for lav, så kan det jo godt ske at mit budget ikke bliver brugt som jeg måske håbede på, fordi annoncen ikke bliver vist?
Den med de dårlige betaler fik jeg i øvrigt ikke helt fat i. Man har et maks budget om dagen, så Facebook ikke risikerer at tabe for meget, hvis vedkomne ikke betaler?
Ja, hvis klikprisen man fastsætter er for lav i forhold til konkurrencen (de andre der opretter annoncer), så bliver du nødt til at hæve den, til du begynder at få impressions/visninger.
Det med dårlige betalere er ikke noget jeg ved. Det er bare mit bud på hvorfor de har fastsat et overordnet loft, man skal ansøge om at få hævet. Kravet for en hævelse er nemlig, at man har betalt de $250 flere dage i træk. Hvis nu de gav frie tøjler og en eller anden bruger for 100.000 kroner men så går nedenom og hjem, mister Facebook jo nogle penge kunne jeg forestille mig. Men det behøver du ikke tænke så meget over. Der er alligevel et stykke op til $250 pr. dag.
Jeg vil sandsynligvis ikke komme op på de 250 dollars i starten, vil jeg mene. Men thumbs up, at man ikke behøver upfront hos Facebook som hos Google. Men det bliver sikkert også snart ændret..
Hej Simon,
tak for et godt indlæg. Jeg er helt ny i forbindelse med Facebook annoncer og har lige et spørgsmål som jeg håber du kan hjælpe med.
Den klikpris man skal sætte, hvordan regner du den ud? For du skriver også noget med at man er i konkurrence med de andre annoncører, hvordan ved man hvad deres er sat til?
Dvs. klikprisen er med til at bestemme hvor meget man vil blive vist (i første omgang, indtil det viser sig om man får nogle klik) eller er det forkert forstået??
På forhånd tak 😀
Hej.
Man kan ikke undersøge, hvordan andre har fastsat deres priser. Facebooks pris-forslag er dog et udemærket fingerpreg. Dog kan man som regel sætte prisen lidt lavere end hvad de foreslår. Hvis man ikke modtager visninger, så bliver man nødt til at sætte prisen lidt op igen. Når ens annonce har fået en god klikrate (CTR), vil man kunne sætte prisen længere ned end konkurrenterne. Selvom deres bud er højere, ved Facebook at ens annonce får mange klik og derfor tillader de en lavere pris, fordi de får flere penge ud af det selv.
Mht. dit sidste spørgsmål. Forestil dig at der er 20 annoncer der skal vises til den samme person, men Facebook har kun plads til 4-5 stykker ude i højre side. Hvis du var Facebook, hvilke annoncer ville du så vise? Jep, dem du enten kan tjene mest på eller dem du ved du kommer til at tjene på. Det er sådan det hænger sammen 🙂