budgetBudgettering
Vi ved alle hvor vigtige budgetter er. Uden budgetter, ingen grænser og hvis der ingen grænser er, løber vi hurtigt tør for penge. Det gælder også når man laver Facebook annoncer. Cash-flowet skal være i orden og derfor er vi nødt til at sætte nogle budgetter op for vores annoncer. Jeg er blevet spurgt en del på mail hvordan man gør, så det gennemgår jeg i dag.

Vi skal bruge penge for at tjene penge

Når vi arbejder med Facebook annoncer, skal vi bruge en masse penge for at tjene penge. Hvert klik koster nemlig penge og når man ofte skal betale omkring 3 kroner pr. klik, løber det hurtigt op i en større pulje. Disse udgifter er ikke noget vi skal give frie tøjler, for så går det galt og vi risikerer at løbe tør for penge. Det vi i stedet skal gøre er, at sætte nogle rammer op – nogle budgetter. Det er faktisk ikke særlig svært.

Overordnet loft og budget pr. kampagne

Facebook arbejder med to forskellige budgetter. Et overordnet loft eller spending limit som de kalder det – og så budget pr. kampagne.
Det overordnede loft er som regel på $250 pr. dag og kan hæves når det er nået flere dage i træk og man så ansøger om det til dem pr. mail. Det er altså hvad du maskimalt kan bruge hvis du alligevel giver dine annoncer frie tøjler. Det er højest sandsynligt for, at Facebook undgår dårlige betalere.
Derudover er der så budget pr. kampagne. Disse budgetter fastsætter du når du opretter din kampagne og kan ændre den senere hen.
Nedenfor ser du et billede af hvor man indtaster budgettet.
facebook budget

Før i tiden kunne man kun sætte budget pr. dag, men nu er der så også lifetime budget. Det er op til dig hvad du ønsker. Jeg benytter mest budget pr. dag, da jeg på den måde kan sprede mine klik ud på flere dage.
Det budget du fastsætter her er som sagt kun pr. kampagne. Så hvis du har to kampagner, der begge har et dagligt budget på $35 som billedet her, så bruger du samlet set $70 pr. dag. Det er vigtigt at lige være orienteret om det, så udgifterne ikke kommer som et shock 😉

Andre indlæg: