I chooooose you - Fra simpsonsNår man har fået oprettet sig hos et affiliate netværk og får adgang til de hundredevis af kampagner man kan markedsføre, kan det godt virke uoverskueligt. Hvad skal man vælge, kan det sælge, kan kampagnen overhovedet blive profitabel er spørgsmål jeg selv altid står med. Dette indlæg indeholder et par tips til hvordan man kan gøre beslutningen en smule nemmere.

1. Spørg din affiliate manager!

Hvis du er i tvivl om hvad du skal vælge, så spørg din affiliate manager. Det står som regel på netværkets side, hvem der er din aff. manager. De hjælper gladeligt. Hvis du gerne vil promovere noget på Facebook, så spørg om de har noget der fungerer særlig godt på Facebook. Dog har jeg erfaret at de danske netværker ikke har særlig stor viden om det. Det amerikanske netværk Affiliate Cash Pile har dog meget erfaring og viden på det område, så det er som regel dem jeg først spørger 🙂
De har dog også en hel anden tilgang til service end de danske netværker (på en positiv måde!).

2. Tjek konkurrencen

More ads på FacebookDer kan være andre der i forvejen har annoncer på Facebook for præcis det samme som du skal til at lave og det går jo ikke. Det kan godt fungere, men CTR og konverteringen er meget truet, hvis der er mange med den samme kampagne. På sider hvor du kan se fb-annoncer, kan du trykke på ‘more ads’, hvilket giver en hel side fyldt med annoncer som du kan se. Der er desværre ikke et ordenligt tool til at se konkurrencen, så der er kun lige det der du kan tjekke. Det er desværre ikke tilladt at have mere end én facebook profil/konto ligemeget hvad formålet er. Man risikerer bare, at de sletter samtlige kontoer.

3. Vælg noget der er høj efterspørgsel på

Hvis du ikke er så erfaren, eller har et beskedent budget, så vælg noget der er høj efterspørgsel på. Det er nemlig meget nemmere at reklamere for noget som mange mennesker gerne vil have, end at pushe produkter på folk der egentligt ikke vil købe dem. Et eksempel er, en konkurrence jeg reklamerede for på Facebook. I konkurrencen kunne man vinde en smartphone efter eget valg (iphone 4, htc desire eller xperia x10) ved blot at svare på nogle spørgsmål. I mine annoncer fokuserede jeg udelukkende på iPhone 4, da der er et kæmpe hype om den pt. og mange gerne vil have en. Kampagnen fandt jeg hos IQmedier. Den er der dog ikke længere. Men prøv med noget lign 🙂

4. Følg din mavefornemmelse

Hvis du har en særlig mavefornemmelse for en kampagne, så følg den! I sidste ende får man ofte ret. Står du mellem en række kampagner, så følg den du tror mest på. For hvis du ikke tror på kampagnen, hvordan skal du så kunne lave kampagner der kan få andre til at tro på den/købe produktet?

Andre indlæg: