Facebook aktivistSom vi så forleden, kan Facebook godt risikere at gå ned. Så vidt jeg ved, var det nogle aktivister – også kendt som uopdragne mennesker – der forleden fik Facebook til at gå ned. De synes Mark Zuckerberg er et kapitalistisk svin. Det, at han har doneret 100 millioner til skoler i Newark beviste hvilket kapitalistisk svin han og Facebook er, synes de. Dette indlæg handler dog ikke om min holdning til anti-kapitalister, men nærmere om hvorfor den slags også er farligt for dig og mig.

Warning: Dette indlæg er ret negativt og er udelukkende skrevet for at fortælle om den anden side af Facebook ads og de problemer der kan opstå. Det er ikke ensbetydende med det kommer til at ske for alle. Tværtimod. Jeg har personligt kun positive oplevelser med Facebooks funktion, betaling osv. 😉

Facebook er ligeglade med dig og dine penge

Nedetiden var kun kortvarig, men for os der har annoncer kørende på Facebook kan det hurtigt blive farligt, eller rettere: dyrt. Når Facebook går ned kommer der hos rigtig mange på magisk vis fortsat klik på deres annoncer (som ingen kan se eller klikke på, fordi Facebook er nede) og det er naturligvis ikke noget man hverken vil eller skal betale for. Hvor de klik kommer fra og om det er bevidst eller ubevidst har jeg ingen anelse om. Men det sker altså nogle gange i den slags uforudsete situationer. Jeg var dog heldig at have mine egne kampagner på pause, da Facebook var nede.
Facebook er ikke ligefrem kendt for at levere kundeservice overhovedet. Man kan godt komme i kontakt med dem pr. mail, selvom det ofte er et standard-svar man får tilbage i første omgang. Et godt tip er, at skrive meget specifikt så de ikke skal til at spørge dig om en masse, men i stedet blot gøre hvad du beder om. Hvis man ikke gør det, kan det hurtigt føles som om at Facebook er bedøvende ligeglade med en og ens penge.

Det er også farligt hvis Facebook tror du er en robot

Til tider sker det, at Facebook tror du er en robot og derfor tester dig. Lidt som de der anti-spam funktioner på forskellige sites, hvor man skal indtaste noget volapyk for at skrive en kommentar eller noget.
Jeg har læst om en fra Schweiz der arbejder med affiliate marketing på samme vis som jeg. Han blev bedt om, at bevise at han var et menneske (og sig selv). Han blev bedt om at indtaste sit mobilnummer så de kunne sende en kode han skulle taste ind. Koden modtog han aldrig (muligvis fordi Facebook ikke sender sms’er udenfor USA, hvem ved?) og kunne derfor ikke logge ind på sit account før han modtog sms-koden. Før alt det blev sat i gang, havde han aktive kampagner kørende på Facebook, så nu stod de altså og kørte videre, uden at han kunne redigere eller stoppe dem. Der gik lang tid hvor han ikke fik svar på sine e-mails, så det var virkelig en pain in the ass for ham. Det tog 1 uge og 5 dage før Facebook tog hånd om hans Facebook hovedkontorproblem/situation, hvilket er rigtig dårligt, men naturligvis bedre end at de havde ignoreret det permanent 🙂
Til den historie tilføjede super-affiliate Jonathan Volk, at han har oplevet det samme, men at Facebook i sidste ende betalte samtlige penge tilbage (plus lidt til). Men nu er han selvfølgelig også en af dem med meget store daglige budgetter, som Facebook muligvis værdsætter højere end os andre.

Sådan får du fat på Facebook og takler sådan situation

Jeg prøver ikke at skræmme folk væk fra at arbejde med Facebook annoncer overhovedet. Jeg synes bare at man skal være forberedt på at den slags kan ske. Hvis uheldet er ude og du bliver opkrævet penge for klik der ikke kan være “ægte”, så skal du gøre følgende:

– Skriv meget specifikt om problemet til affiliates@facebook.com
– Dokumenter ALT følgende. Gerne som video hvor du viser, at du forsøger at komme i kontakt med dem, at du ikke kan logge ind og hvad der ellers kan være galt.
– Hvis du modtager et standard-svar eller intet svar, så skriv til dem igen, indtil de svarer.
– Overvej at spærre dit kreditkort (eller anden betalingsmetode) mens balladen står på.

Når alt det negative her er sagt, så vil jeg lige pointere at det er yderst sjældent man hører om sager som disse. Jeg har aldrig haft problemer selv og Facebook kan også sagtens være venlige i deres kundeservice (når man altså får fat på dem). Som regel er deres første svar et robot/standard-svar og hvis man svarer dem på det og spørger igen meget specifikt, så er det et rigtig menneske der svarer.

Andre indlæg: