Facebook vs. GoogleFacebook ads vs. Google Adwords
Du er garanteret godt klar over, at man kan reklamere på både Facebook og Google mod betaling. Men hvad er forskellen egentligt og hvad skal du vælge?

Forskellen på Facebook ads og Google adwords

Hvis du klikker på nedenstående billede, kan du se den overordnede forskel på de to annonceringsplatforme. Det er en jeg har fundet på nettet, men personen bag har dog ikke ret i, at der er færre besøgende på Facebook end Google. De har begge mange og alt efter hvilke statistikker og hvilken geografi man kigger på så har de hver især MANGE besøgende.
Facebook ads and Google Adwords compare

Google adwords

Når folk søger på Google er det fordi de leder efter noget bestemt. De indtaster nogle søgeord og klikker sig frem til sider der gerne skulle indeholde det de søger. Det er de personer man gerne vil have fat i på Google og er derfor man helst skal ligge så højt rangeret som muligt på relevante keywords/søgeord. Men der er jo så også muligheden for at annoncere på Google, så du kan betale dig til gode og relevante placeringer.
Dem affiliate marketers skal prøve at nå ud til, er de besøgende der er i købe-mode. De leder altså efter et sted de kan bruge deres penge. Det sted skal gerne være dit affiliate website!
Der er dog generelt meget konkurrence på Google.

Facebook ads og interuption marketing

På Facebook er det lidt anderledes. Der leder folk ikke efter noget bestemt, at købe. Så ville de jo nok have brugt Google. Folk er på Facebook for at kigge billeder af deres venner, kommunikere, opdatere status og ALT ANDET end at købe ting. Her skal vi nemlig benytte interuption marketing som nogle mennesker så fancyt kalder det. Vi skal forstyrre dem og få dem til at blive interesseret i vores reklame. Hvis du følger min blog løbende, så husker du nok at jeg altid siger at billedet i annoncen skal fange folks blik. Det er første del af den forstyrrelse vi skal lave. Overskriften skal så fastholde dem og annonce-teksten skal skabe endnu mere interesse og få dem til at klikke. Så ved du det 🙂
Grunden til vi godt kan lide at annoncere på Facebook, er fordi der er langt flere muligheder for at målrette LIGE til den niche du skal ramme. Det gør man ved at målrette på demografi, geografi (som man godt nok også kan på google), likes & interests, uddannelses-niveau, arbejdsplads, seksualitet og meget mere. På Facebook er det også nemmere, at finde frem til en niche uden særlig meget konkurrence. Det betyder du kan få meget lave klikpriser (CPC).

Facebook ads vs Google ads

Andre indlæg: