color wheelHvad symboliserer dit design?
Det er måske ikke noget nyt for dig, at farver symboliserer forskellige ting. De fleste forbinder f.eks. rød med kærlighed. I dette indlæg gennemgår jeg nogle farver og hvad jeg har fundet frem til de skulle symbolisere.

Benyt farvepsykologi på dit website

Dette blogindlæg er inspireret af Kate Kutney, der selv blogger og coacher om affiliate marketing bl.a. Hun har på sin egen blog udgivet et indlæg om farvepsykologi. Min egen blogs design er ikke valgt ud fra farvepsykologi, men blot tanken om, at det skulle være behageligt at se på. Men det kunne da være jeg skulle overveje en opdatering 🙂

Rød – Denne farve gør folk mere impulsive og giver dem lyst til at klikke. Farven bruges ofte på “klik her” knapper eller tekst på billeder. Grunden til at rød skulle have denne effekt skulle være, at det er en lys farve der stimulerer sindet og øger cirkulationen.

Grøn – Forbindes ofte med penge og kan derfor være en god farve at benytte, hvis du har et how-to-make-money website. Kate anbefaler at farven bruges i bannere, samt en smule i tekst og billeder.

Blå – Har en beroligende effekt på folk. Blå skulle ligeledes få folk til at blive på dit website i længere tid af gangen. Kate anbefaler meget blåt på ens website (se f.eks. Jonathanvolk.com), dog en nuance der ikke er for lys. Det skal være en blå der er behagelig for øjnene. Selvom grøn symboliserer penge og money-making, så er blåt også rigtig godt at bruge på hjemmesider om, at tjene penge.

Sølv – Denne farve får folk til at tænke (høj) værdi og at indholdet er mere værd, hvis man kan udtrykke det sådan. Ord som dyrt, høj værdi, moderne, teknik er ord der ofte kædes sammen med denne farve. Dog skal man ikke bruge sølv for meget, da det kan være ubehageligt for øjnene. Det anbefales, at sølv bruges som “pynt” i ens grafik, men at man ikke overdriver.

Lilla – En farve der øger folks tiltro til dig. Især hvis du bruger farverne lilla, blå og hvid sammen (stadig ifølge Kate – jeg har ikke eksperimenteret så meget med farvekombinationer endnu). Folk vil opfatte dig som loyal, troværdig, kreativ og som en med førende produkter indenfor din niche.

Pink – Pink/lyserød opfattes ofte som trendy og sofistikeret, når den er brugt på websites. Den symboliserer naturligvis også kærlighed, sødme, ungdom og er feminin. Hvis dine besøgende primært er mænd, anbefales det ikke at bruge særlig meget pink i dit webdesign.

Orange – Denne farve er en glad og “sjov” farve. Folk vil opfatte dig som sjov og som en de kan tale/interagere med. Farven er brugt mange steder på nettet, f.eks. RSS-feed logoet.

Gul – Denne farve er god til, at highlighte ting med – især på sales pages. Det er dog også en farve man ikke skal bruge alt for meget, da mange hader denne farve. Så den skal bruges med omhu. Kate Kutny anbefaler, at man maksimalt bruger farven et eller to steder på sit website.

Brun – En lille smule brun på dit website symboliserer, at du er til at stole på og er venlig.

Hvid – Hvid er en god farve til, at skabe opmærksomhed til dit website og symboliserer renhed og friskhed. (ja, jeg er godt klar over at jeg har lavet farven grå ;))

Sort – I stedet for sort er det bedst, at bruge mere blåt og hvidt på dit website. For meget sort er nemlig hårdt for øjnene og mange foretrækker mørkegrå. Den sorte farve er dog god at bruge i overskrifter, bannere og en smule tekst. Det vigtigste er bare, at folk ikke føler det er “hårdt” at læse teksten på dit website.

(Farve-billedet er fra Tiger Color)

Andre indlæg: