Når man skal reklamere på Facebook skal man vælge imellem CPC eller CPM afregning. CPC er hvor man betaler pr. klik og CPM er hvor man betaler pr. 1000 visninger. Tidligere har det været en god idé at skifte over til CPM når man havde en meget god og profitabel kampagne, for at skære ned på omkostningerne, men efter Facebook har ændret deres system (igen) er dette måske slet ikke så godt længere.
Facebook vil gerne tjene mere
Som sagt har Facebook endnu engang i deres systemændring, hvilket de har varslet ud for nyligt.
De mener selv at de der vælger CPC afregning er prisfølsomme og vil have klik samt ‘action’, hvorimod de der vælger CPM-afregning som regel er store virksomheder der ønsker deres logo/brand vist bredt og ingen klik. Det passer naturligvis ikke, men i sidste ende vil Facebook tjene mere på det på den måde, så nu har Facebook besluttet at det forholder sig sådan.
Her er deres egen forklaring:
As a CPC advertiser you are indicating that what is most important to you is having people click through to your website and controlling the actual cost to drive each individual person to your site. As a CPM advertiser you are indicating that it is more important to you that many people see your ad, not that they actually take action after seeing your ad. CPM advertising is usually more effective for advertisers who want to raise awareness of their brand or company, while CPC advertising is more effective for advertisers who are hoping for a certain response from users (like sales or registrations).
CPM visninger er nu af lavere kvalitet
Som de selv skriver, opfatter de CPM-“vælgere” som virksomheder der ikke ønsker handling ud fra deres annoncer. Derfor er det mest logisk hvis de giver CPM-annoncer den pulje impressions/visninger der er mindst likely til at klikke på reklamerne, så de kan bruge dem der er mest likely til at klikke på CPC-annoncerne. Jeg har intet bevis for dette, men alt andet ville være dumt i forhold til den systemændring de har valgt at foretage. Og jeg tror ikke lige Facebook er dumme når det kommer til hvordan de selv tjener mest 😉
Så jeg tror desværre ikke CPM er the way to go med profitable kampagner længere.
Vil det sige, at selve iden med affilliate på facebook snart ikke kan betale sig ?
Hej Bruno.
Nej slet ikke. Det betyder blot at CPM afregning, altså hvor man betaler en pris pr. 1000 visninger, ikke kan betale sig. CPC, hvor man betaler pr. klik, kan godt betale sig og det vil fremover også blive både billigere og bedre med CPC i følge Facebook.
CPM har aldrig været noget vi har brug for, men blot en afregningsmåde som tidligere kunne gøre allerede profitable kampagner endnu billigere. Det kan det bare ikke længere.
Forstår ikke hvorfor CPM sku give en lavere CTR.. Er det fordi de visninger man får, er dårligere placeret? Ikke i toppen af siden osv?
Det er ikke noget de fortæller os. Men mange har undersøgt det og det lader til at CPM-reklamer bliver placeret steder hvor kvaliteten af trafikken og antal klik er elendigt. Såsom den 4 reklame i højre side (som man skal scrolle ned for at se), samt reklamer i applikationer.
Ja, det kunne jeg forestille mig. Har selv testet det en smule, og har oplevet meget stor forskel i CTR. Desværre..