Success This WayDrej til….. højre og fortsæt frem mod guldet
Nogle affiliate netværker skriver ved deres kampagner ‘eCPC’. Nogle vælger, at kalde det EPC eller blot CPC (som egentligt betyder Cost Per Click). Det er ret forskelligt fra netværk til netværk, men det betyder – så vidt jeg ved – det samme. I dette indlæg uddyber jeg hvad du kan bruge det til i dit arbejde.

En hjælp til at finde den rette klikpris

eCPC/EPC betyder, ligesom du kan læse i mit indlæg om affiliate forkortelser, Earnings Per Click. Altså Indtjening Pr Klik.
Betegnelsen beskriver hvad andre affiliate marketers i gennemsnit tjener pr. klik på annoncen. Dette indbefatter dog også folk der indsætter reklamer på egne websites og altså ikke køber annonceplads via Facebook.
eCPC/EPC’en bliver udregnet således: klik/indtjening (så vidt jeg kan gætte mig til – hæng mig ikke op på det).
På den måde kan du pegle dig ind på, hvilken CPC/klikpris du skal have på dine annoncer for at gøre dem profitable. Det er dog ingen garanti, men blot et godt udgangspunkt.

Eksempel fra Mikkelsen Media

MikkelsenMedia kampagne
Her kan du se at ecpc’en på en kampagne fra Mikkelsen Media er 5,13 kr. – så folk tjener i gennemsnit 5,13 kr. pr. klik på annoncen.
Dog er det ikke ensbetydende med at alle der klikker gennemfører det man skal på landing-pagen (i billedets tilfælde, skulle de besøgende svare på nogle spørgsmål, samt indtaste nogle personlige oplysninger for at få sine bio-biletter). Det kan være det kun er hver tiende eller tyvende der gennemfører landing pagen.
CPA’en (indtjeningen) har jeg hvisket ud på billedet, efter ønske fra netværket.
Se biograf-tilbuddet her

Hvis jeg skulle oprette Facebook annoncer med den kampagne, ville jeg altså sørge for at have en klikpris under de 5 kr. Det burde dog på ingen måde være svært, så længe man bare targeter/målretter lidt. Det kan godt være at klikprisen skal yderligere ned, men hvis nu ecpc’en havde stået til at være 0,33 kr. så kunne jeg allerede på forhånd se, at kampagnen ville være svær at gøre profitabel – fordi der ikke er så mange af dem der klikker, som rent faktisk gennemfører.

Jeg håber det giver mening 🙂

Andre indlæg: