boobs reklameTro det eller lad være
Bryster eller bare kavalergang er ofte alt-afgørende, når det kommer til online marketing (og påvirker uden tvivl også i offline marketing). Det er efterhånden allemands-viden at billeder er det vigtigste i en reklame på nettet, men de færreste ved hvor stor en forskel det er at benytte boob-billeder i deres annoncer. Jeg har selv haft annoncer for en smartphone, hvor forskellige billeder af mobilen fungerede helt fint. Jeg tror der var en CTR på 0.085%, men da jeg så prøvede med et sexy-boob-billede i stedet, altså hvor en flot pige med kavalergang eller “bare” kæmpe-bryster, så kom jeg helt op på 0.125%, blot ved et billede-skifte. Det betød jo så lavere CPC til mig og større profit i sidste ende.

Google har undersøgt det

Google har faktisk lavet en større undersøgelse omkring hvordan folk bevæger sig rundt på nettet og hvad de klikker på når det kommer til reklamer. Undersøgelsen har ikke direkte noget at gøre med Facebook, men man må formode at det er nogenlunde de samme forhold overalt på internettet. Undersøgelsen blev lavet i 2004 i samarbejde med Millward Brown der er et analysebureau, som specialiserer sig i online marketing, reklame og kommunikation. Analysen bestod af følgende:
– Over 2000 deltagere (50% mænd, 50% kvinder)
– Fik vist over 5000 tilfældige billed-annoncer
– 10 millioner klik

og resultaterne for hvilke typer billeder folk klikker på er ret interessante:
Google Image Study (not from google)
(OBS: Billedet er ikke fra Google. Det er et jeg selv har lavet for at undgå eventuelle copyright-overtrædelser)

Langt de fleste klikkede på billeder med kavalergang/bryster.
Du tænker muligvis “Jamen, de folk der klikker er sikkert bare nogle liderlige fyre der vil se porno og ikke købe noget” (eller hvad din reklame nu skal få dem til). Og tja.. Ja og nej. Selvom boob-annoncer konverterer dårligere end ‘normale’ annoncer, så får du på lang sigt langt mere ud af dine penge til reklamer.
Jeg kan desværre ikke finde eksemplet længere, men læste engang om en der skulle markedsføre en tandlæge-klinik, hvor personen brugte billeder af flotte piger med store bryster og hvide tænder. Klinikkens ejer synes dog det ville være bedre at bruge et mere formelt billede, af en mand i jakkesæt og med skinnende tænder. Men den annonce-variation (kun billede-skift) viste sig at have meget lavere CTR og selvom den konverterede lidt bedre. I sidste ende var det hvertfald langt billigere at bruge boob-billedet, der havde en CPC på ca. $0.18, hvor det formelle billede havde en CPC på $1.18. Så hvis kampagnen fik 1000 klik på hvert billeder ville udgifterne være følgende:
Boob-billede: $180
Formelt billede: $1180
…rimelig stor forskel, synes du ikke? 🙂

Andre indlæg: